مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت علیها السلام

مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت علیه السلام به عنوان رکن ترویج فرهنگ قرآنی و حدیثی در استان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در سال جاری همزمان با ایام سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم در بستر فضای مجازی در سطح ملی در راستای گرامیداشت این هجرت تاریخ ساز و انقلاب ساز و همچنین معرفی سیره فاطمی و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها به دختران ایران اسلامی و دختران مسلمانان جهان و در راستای معرفی الگو های شایسته به دختران جهان با محوریت شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها پویش ملی «فرشتگان حجاب» را با هدف معرفی سیره و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها در عرصه حجاب و عفاف به دختران کودک و نوجوان برگزار می کند.
دختران گروه سنی ۳ تا ۱۷ سال با محورهای حفظ آیات حجاب و عفاف، ارسال نقاشی در مورد آیه حجاب( آیه ۳۱ سوره نور)، ساخت خلاقانه عروسک با حجـاب من و ارسال شعر در مورد حجـاب و تلاوت و حفظ آیه ۳۱ نور (امتیاز ویژه) می توانند در این پویش شرکت کنند.

به برگزیدگان در این پویش از سوی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها هدایای تبرکی اهدا می شود.

علاقه مندان برای شرکت در این پویش از ۲۸ مهر تا ۱۴ آبانماه سالروز رحلت شهادت گونه حضرت معصومه سلام الله علیها فرصت دارند در این پویش ملی شرکت کنند.

علاقه‌مندان برای شرکت در پویش باید فیلم ها و آثار تولید شده خود را به شناسه @Quranharam در پیام رسان ایتا ارسال کنند.

لازم به ذکر است، علاقه مندان در سراسر کشور برای کسب اطلاع از برنامه های معارفی و قرآنی مرکز قرآن و حدیث می توانند به آدرس Qhkarimeh.com مراجعه کنند.

چکیده:

آیه حجاب (سوره نور: ۳۱) از لزوم حجاب‌داشتن زنان سخن می‌گوید. این آیه از دلایل قرآنی فقیهان بر وجوب حجاب است. همچنین برخی از فقیهان بر اساس عبارت «اِلّا ما ظَهَر مِنها؛ مگر آنچه پیدا است» در این آیه، گفته‌اند پوشاندن صورت و دست‌ها از مچ به پایین، بر زن واجب نیست.

آیات دیگری هم به‌عنوان آیه حجاب شناخته می‌شوند. از جمله‌آن‌ها آیه ۵۹ سوره احزاب است که آیه جِلباب نام گرفته است.

 

متن و ترجمه
آیه ۳۱ سوره نور با نام آیه حجاب شناخته می‌شود.[۱] می‌گویند با نزول این آیه، حجاب بر زنان واجب شد.[۲]

وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِ‌هِنَّ عَلَیٰ جُیوبِهِنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ... وَ لَایضْرِ‌بْنَ بِأَرْ‌جُلِهِنَّ لِیعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ ﴿۳۱﴾
و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمی‌] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست. و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان... آشکار نکنند؛ و پاهای خود را [به‌گونه‌ای به زمین‌] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد.
در کتاب‌های فقهی، برای بیان وجوب حجاب زنان و برخی احکام آن ازجمله حدود حجاب، به این آیه استناد شده است.[۳] به‌باور فقیهان، عبارت «لَایُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ»، دلالت بر وجوب حجاب برای زن می‌کند.[۴] همچنین به‌گفته برخی از فقیهان شیعه، همچون شیخ انصاری، شهید ثانی و علامه حلی، عبارت «اِلّا ما ظَهَر مِنها» (مگر آنچه پیدا است) صورت و دست‌ها (از مچ به پایین) را از وجوب پوشاندن استثنا می‌کند.[۵]

شأن نزول
در خصوص ماجرای نزول این آیه، از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده است که روزی، جمعی از زنان، نزد اسماء دختر مُرشده رفته بودند که پوشش مناسبی نداشتند؛ به‌گونه‌ای که خلخال‌ها، گردن و برآمدگی سینه‌هایشان معلوم بود. او از این عمل آن‌ها نارحت شد و سرزنششان کرد. پس از این، آیه نازل شد.[۶] طَبرِسی مفسر قرآن هم در این زمینه نوشته است پیش از نزول این آیه، زنان روسری را طوری بر سر می‌گذاشتند که دنباله آن پشتشان می‌افتاد و ازاین‌رو گردن و سینه آن‌ها معلوم بود.[۷]

نکات تفسیری
به‌گفته مفسران، مراد از آشکارنکردن زینت در عبارت «لَایُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ»، نشان ندادن اعضایی از بدن است که معمولاً زینت می‌شوند [مانند گوش و گردن]، نه نشان‌دادن زیورآلات به‌تنهایی؛ چون نشان‌دادن زیورآلات به‌تنهایی مثل گوشواره حرام نیست.[۸] «خُمُر» هم جمع خِمار، به‌معنای پوششی است که زنان با آن سر خود را می‌پوشانند.[۹] در عبارت «وَلْیضْرِبْنَ بِخُمُرِ‌هِنَّ عَلَیٰ جُیوبِهِنَّ» (باید روسری خود را بر گردن خویش اندازند) دستور داده شده است که زنان روسری‌ها را روی سینه‌هایشان بیندازند تا مو، گوش‌ها و گردنشان معلوم نباشد.[۱۰]

پوشش با جلباب
نوشتار اصلی: آیه جلباب
آیه ۵۹ سوره احزاب هم از حجاب سخن گفته است که به آیه «جِلباب» شناخته می‌شود.[۱۱] در آن، از زنان خواسته شده است که خود را با جِلباب بپوشانند.[۱۲] لغت‌شناسان جلباب را لباسی بزرگ‌تر از روسری و کوچک‌تر از رِدا معنا کرده‌اند که زنان بر سرشان می‌گذارند و تا روی سینه‌شان را می‌پوشاند.[۱۳]


* زمان اعلام نتایج مسابقات، متعاقبا در همین صفحه اعلام خواهد شد.
ارسال مشخصات به شناسه پشتیبان در ایتا: https://eitaa.com/Quranharam